Ni som överanvänder lite "mer komplicerade ord" i era bloggar, kan ni inte bara ge upp nu? Snälla, söta, rara?

Känner att jag behöver kompensera för min frånvaro lite grand.

En åsikt som jag har är att människor har rätt att vara precis vem de vill i sina bloggar. Det är ingen som bestämmer vilka riktningar de ska följa efter eller något liknande. Därför tycker jag ibland att det är ganska synd att många tappar sina personligheter på att försöka härma någon annan.

En annan sak kan vara bloggar som skriver med många stavfel, som strukturerar sina meningar fel eller använder smilies. Personligen tycker jag att det är irriterande att läsa en blogg där skrivaren inte kan stava och inte använda svenskan på ett bra sätt. Smilies i små mängder stör jag mig inte på, men om de kommer efter varje mening så blir det ett irriterande återkommande objekt. Dock är ju det här bara mina åsikter. Nog kan dessa bloggar ha läsare som inte reagerar alls på det här. Så det är ingen riktlinje att man inte ska skriva så.

När jag läser en blogg vill jag att den ska vara propert skriven, men framför allt inte för svårläst. Nu låter det som att jag inte kan svårare ord, men det är inte så jag menar. Jag vill läsa en blogg som skrivs med ord som man använder sig av varje dag och inte en blogg som tävlar från inlägg till inlägg med hur många "svåra" ord den använde sig av då. Om man använder sig av svårare ord bara för att visa att man kan dem och för att försöka briljera över andra som använder sig av vardagsspråk känns så onödigt i mina ögon. Bloggandet är ingen tävling och det är verkligen inte alfapet.

Om jag hittar en blogg som skriver på det sätter så kan jag lova er att det tar inte lång tid innan jag slutar läsa. Jag blir bara irriterad på att folk ska låtsas vara smarta (när man ofta kan bevisa motsatsen). Nu säger jag inte att jag är den smartaste i världen, men jag vet att jag inte är helt trög. Jag säger inte heller att jag skriver helt perfekt. Nog har jag mina skavanker, men jag försöker inte briljera mig själv hela tiden.

Dock kan jag sitta och skratta en hel kväll åt någon som tror att den är smart, att den skriver bra, men skriver stavfel i nästan varje "svårare" ord som den använder. Det är bara ytterligare ett bevis att den använder sig av ordboks-hemsidor alldeles för mycket.

Nu menar jag absolut ingen specifik person, men kände bara att jag var tvungen att det ur mig.

(Och ni som skriver "Våran", "Vårat", "Erat" och "Eran" kan ni snälla gå och skjuta er nu? Det heter för tusonde gången "Vår", "Vårt", "Ert" och "Er" för guds skull! Ni som använder det och säger att ni inte använder er av talspråk borde seriöst gå om grundskole-svenska. Detta ligger mig djupt om hjärtat, haha. Känsligt ämne eller något.)

Kommentarer
Postat av: Sammet

Håller, till stor del, med. Men jag gillar "mer komplicerade ord" om de faktiskt fyller en funktion. Så länge det inte sitter ett pretto och försöker vara någon annan eller klanka ner på andra. ô_o



Smilies. Smilies hatar jag! Jag gör smilies ibland i mina bloggar (lustigt nog är det lättare och mer "okej" att göra det i kommentarer eftersom de är mer avslappnade och mer.. chat-like?) Men jag vet folk som verkligen gör det hur många gånger som helst per stycke. Eller folk som verkligen inte har något att skriva. Du, min vän, tar upp saker. Andra av mina vänner skriver ungefär "Idag har jag suttit hemma och pillat mig i naveln och ätit en macka. Nu ska jag gå ut och gå i 10 minuter och sedan ska jag sova" < det fyller ingen funktion!



En blogg är inte en dagbok och en dagbok är inte en "vad jag har gjort idag"-bok. You know? T_T Jag försöker vara mångfasetterad i min LiveJournal. Recensera film, musik, prata om mitt liv, drömmar, tv-serier, whatever - men om man bara skriver om vad man har gjort, som oftast inte är så fascinerande - du vet, den gråa vardagen - då undrar jag egentligen vem skriver man för? Skriver man bara för sig själv eller bryr man sig om folk läser?



Blablabla.

2010-02-17 @ 14:47:38
Postat av: Emma

GO ERIKAAA! You tell 'em! XD Jag blir tokig på "vårat", "erat" osv. och missbrukandet av smileys i blogginlägg. MSN är en sak, bloggande är ett annat...



Jag har inte rört mig tillräckligt mycket i bloggkretsar för att reagera på användandet av svårare ord, men jag kan föreställa mig hur fult det måste se ut. Man brukar märka tydligt vilka som skriver som de skriver för att verka coola eller "bättre än andra" och vilka som faktiskt skriver som de gör för att det känns naturligt för dem. Själv använder jag ju en rätt mystisk blandning av random engelska eller typ!!!OMG tillsammans med "mer komplicerade ord", vilket förmodligen kan framstå som fail... om man inte känner mig vill säga, haha.



Håller med Karro också angående innehållet. Om man varken har något vettigt att säga eller kan skriva utan synonymordbok är det bättre att inte blogga alls. Kort och gott.

2010-02-17 @ 21:40:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0