Legender

Jag (och Agnes) har kommit på varför jag fascineras av OS så mycket. Förutom att det är så mycket minnen och tradition. Det är ju i de här ögonblicken som historia kommer till. Det är just nu som legender föds! Så om trettio år när man sitter och spelar Trivial Persuit med sina barn och frågan "Vilken svensk tog det första guldet under OS i Vancouver 2010?" ploppar upp, så kan man svaret. Barnen ska titta på en som att man levde på stenåldern och känna igen Charlotte Kallas namn, men inte veta något mer om hennes meriter. Ungefär som det är för oss med Ingemar Stenmark.

Eller Anja Pärsons läskiga ramling igår. Den kommer jag kunna säga att jag såg live och att det såg riktigt otäckt ut, den dagen när man säger "Kommer du ihåg när..?". Det är det förmodligen ganska många som kan säga dessa dagar, men det kommer verkligen inte våra barn att kunna säga. Legender föds och legender lever vidare. Det ligger på oss att föra dem vidare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0