Utveckling

Någonting som egentligen är ganska lustigt är att jag bara har levt med Internet hemma de senaste 3 åren. Eller rättare bestämt 3 år och 1 månad.

Jag loggade just in på min Bilddagbok som jag skapade den 14/10-06. Vad jag har för mig så skapade jag denna Bilddagbok dagen efter vi fick Internet. Så om 3 dagar har jag haft Internet i 3 år. Och helt ärligt förstår jag verkligen inte hur man kunde klara sig utan det. Det är så mycket i dagens samhälle som sammankopplas med en Internetanslutning utan att vi ens tänker på det. Det är ju bara naturligt för oss. Men om man jämför med hur det var för 10 år sedan, så är skillnaden enorm.

För 10 år sedan kunde det dimpa ner något brev i brevlådan ibland, man tittade i Telefonkatalogen om man ville veta ett nummer och man läste tidningen i pappersformat. Piteå Tidningen kostade 10 kr och Aftonbladet 8. Idag kostar PT 20 kr och Aftonbladet 10. Av det kan man dra slutsatsen att PT måste ha förlorat väldigt många läsare som köper tidningen på grund av den här utvecklingen. Vilket i sig verkligen inte är svårt att föreställa sig. Jag känner idag 2 stycken som prenumenerar på PT. När jag var mindre gjorde varenda vuxen det i min omkrets.

I dagens samhälle är dock inte PT det bästa sättet att få aktuella nyheter om vad som händer i ens närhet, utan nu är det Internet som vi vänder oss till. Och på Internet sprider sig, som bekant, allting väldigt snabbt. Så nu om man vill veta vad som händer lokalt och är aktuellt vänder man sig till PT:s hemsida, NSD:s hemsida, Norrbotten Kurirens hemsida osv. Det finns nästan inga begränsningar längre. Och även om man inte kände sig begränsad för 10 år sedan, så förstår man idag att man var det.

Därför kan jag inte föreställa mig hur jag kan ha levt utan Internet till jag var 15 (snart 16) år gammal. För mig excisterade bara Internet hemma hos kompisar där man såg de sitta och spela spel. Eller på stadsbiblioteket där man kunde låna en dator i en halvtimme. Så det var där, på Stadsbiblioteket som jag spenderade min lunarperiod och inte hemma i något flickrum. Det var på stadsbiblioteket jag skapade mig en hotmail-adress. Det var på stadsbiblioteket jag kunde lära mig om utvecklingen och på något sätt följa med i den.
För hemma hos oss. Nej, där satt man inte vid datorn. Där satt man och såg på tv4 för utbudet av TV-kanaler var tre - SVT1, SVT2 och tv4.

Kommentarer
Postat av: Sammet

I 3 år bara? :C Jag har haft i typ 10 år eller så. Jag minns när det var nytt i kvarteret och jag minns modemets gulliga kräkande ljud när den kopplade upp sig, oh my. Jag kan absolut inte föreställa mig ett liv utan Internet, allt är så lätt-tillgängligt.



Har du hört talas om den potentiella privatiseringen av Internet? Beroende på vilka tjänster du ska använda kommer du att få betala? Lyckligtvis har jag bara läst om skiten i Amerika, men jag svär att om de inför det kommer resten att haka på. Precis som med IPRED och all annan bajs.

2009-11-11 @ 01:05:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0